Dnes je utorok, 22.máj 2018, meniny má: Júlia, Juliana
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

12 potravín, s ktorými porazíte PMS

február 17, 2015 - 17:00
Keď to na nežnejšiu časť populácie príde, muži, traste sa. Zlá nálada, podráždenosť, plač na krajíčku, prehnaná chuť na nezdravé jedlá, nafúknuté brucho. Jednoducho PMS. Dámy, skúste proti tomuto syndrómu zabojovať jedlom. Aj vaši partneri sa vám poďakujú.
Nákupný zoznam 
 
 
 
1. Kalcium –jogurt (mliečny alebo sójový)
2. Vitamín D – losos, sardinky, makrela
3. Magnézium – mandle, hnedá ryža, tekvicové semienka, špenát, celozrnné výrobky
4. B6 – banány, kurča, brokolica
5. Riboflavín – vajíčka, hovädzie mäso
 
 
 
 
 
 
1. Vajíčka
Sú plné prospešných tukov, proteínov, vitamínov a najmä energie. Dajte si ich na raňajky, zasýtia vás na dlhší čas. Obsahujú vitamín D, B6 a aj vitamín E. Všetky tieto látky pomáhajú stabilizovať hladinu hormónov a bojovať tak proti bolestiam a zmenám nálady v dňoch pred výrazne zakrúžkovaným dátumom vo vašom kalendáriku.
 
2. Jogurt
Vysoké percento žien trpí chronickým nedostatkom kalcia, spôsobujúceho (okrem iných ťažkostí) aj hormonálnu nerovnováhu, s ktorou PMS priamo súvisí. Biely jogurt, či už mliečny, alebo sójový, dopĺňa kalcium v organizme a pomáha predchádzať bolesti, kŕčom aj nafukovaniu. Môžete si ho dať s ovocím alebo s trochou medu. S cukrom to však nepreháňajte. Veľké množstvo sladkých jedál s obsahom jednoduchých cukrov zabraňuje rýchlemu a správnemu vstrebávaniu vitamínu B, ktorý potrebujete na rýchle trávenie a dobrú náladu.
 
3. Mandle
Sladké nepražené mandle so šupkou obsahujú prospešné magnézium, ktoré účinne pomáha uvoľňovať svaly. Sladké oriešky navyše spoľahlivo odvrátia vašu pozornosť od nezdravých presladených cukríkov a popri tom posilnia vaše nechty a vlasy.
 
 
4. Špenát
Predmenštruačný syndróm sa často nepekne prejaví na našej pleti. Proti akné si skúste na olovrant naordinovať porciu špenátu. Chutný a jednoduchý šalát pripravíte z čerstvých listov spolu s niekoľkými cherry paradajkami, trochou oregana, citrónovej šťavy a kúskami mozzarelly. Predídete tak suchej pleti a vitamín A obsiahnutý v špenáte bojuje proti akné a dokonca podporuje aj prirodzený UV filter pokožky.
 
5. Tekvicové semienka
Náhly hlad nezaháňajte slanými orieškami alebo mastnými čipsami. Namiesto nich skúste tekvicové semienka. Obsahujú obrovské množstvo magnézia. Konzumáciou zelených semienok svojmu telu dodáte až 75% dennej potreby tejto látky, ktorá zabraňuje zadržiavaniu vody a bolestiam hlavy. A vďaka obsahu zinku a železa ešte aj pomáha zlepšovať kvalitu vlasov a pleti. 
 
6. Losos
Mäso z lososa, prípadne makrely alebo klasických sardiniek, je mimoriadne bohaté na vitamín D. Bez dostatočnej hladiny tohto vitamínu nemôže vaše telo absorbovať a riadne využiť nijaké vitamíny ani minerály. Preto by ste mali do jedálnička zaručene pripojiť poriadnu porciu rybieho mäsa. 
 
 
7. Brokolica
Najlepšia je parená, pretože v tejto úprave si zelenina zachováva všetky prospešné látky. „Zelený karfiol“ obsahuje kalcium, vitamín B6 aj nesmierne dôležitý vitamín A, ktorý pomáha stabilizovať hormonálnu hladinu.
 
8. Banány
V období pred menštruáciou sa u mnohých žien objavujú problémy so spánkom. Cez deň preto skonzumujte minimálne jeden banán. Zvýšite si tak hladinu spánkového hormónu melatonínu, zaspíte rýchlejšie a váš nočný spánok bude kvalitnejší. Banány okrem toho obsahujú aj prospešný draslík, ktorý pomáha proti stresu.
 
9. Celozrnné pečivo
V období pred menštruáciou ženy často trpia zníženou hladinou serotonínu – hormónu šťastia. Nízka hladina tejto látky spôsobuje nespavosť, zlú náladu a pocity prázdnoty. Rozkolísanú hladinu spoľahlivo upokojíte celozrnnými potravinami, ktoré vás na dlhšiu dobu zásobia prospešnými vitamínmi aj pocitom uspokojenia a sýtosti. 
 
 
10. Kamilkový čaj
Odpustite si pravidelnú šálku kávy. Kofeín zhoršuje pocity úzkosti a podráždenosť a zhoršuje priebeh kŕčov. Radšej si uvarte kamilkový čaj. Pomáha predchádzať bolestiam brucha a upokojuje myseľ. 
 
11. Kuracie mäso
Zdravé a ľahké kuracie mäso či kvalitná hydinová šunka obsahujú vitamín B12, ktorý vás zbaví pocitu únavy a vyčerpanosti. Diétne mäsko vás okrem toho zásobí proteínmi a nemusíte sa obávať, že priberiete.
 
 
12. Hovädzie mäso
Červené mäso obsahuje prospešné tuky a najmä vysoké množstvo železa a riboflavínu. Obe tieto látky podporujú krvotvorbu, zlepšujú celkové zdravie a posilňujú vaše vlasy a hormónmi skúšanú pleť.
 
 
Potraviny na čiernej listine
Striktný zákaz v období pred menštruáciou má nielen kofeín, ale aj soľ, ktorá podporuje zavodnenie a pocity plnosti, cukor, neustále prebúdzajúci náš vlčí hlad, a alkohol, ktorý ešte zhoršuje rozkolísané trávenie a psychiku.
 
 
Ivu Varényi
 
Foto: thinkstock
 

- - Inzercia - -