Dnes je štvrtok, 16.august 2018, meniny má: Leonard
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Nepodceňujte prípravu na tehotenstvo

február 12, 2018 - 18:27
V súčasnosti nie je nič nezvyčajné, ak ženy premýšľajú nad materstvom až po tridsiatke. Najprv chcú doštudovať, potom pracovať na kariére, alebo len nájsť toho pravého, s ktorým si založia rodinu. Plánované tehotenstvo odkladajú, čo však môže spôsobiť problémy so samotným otehotnením, pretože vo všeobecnosti platí, že čím je žena staršia, tým viac jej hrozí riziko neplodnosti.

Ak ste sa rozhodli, že práve teraz je ten vhodný čas pre bábätko, prípravu na tehotenstvo by ste v žiadnom prípade nemali zanedbať. Je však doba prípravy totožná u žien v mladšom veku ako u žien po tridsiatom piatom roku? „Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Čas a spôsob prípravy na otehotnenie môže byť prípad od prípadu veľmi rozdielny, záleží totiž od individuálnej kondície a konštitúcie každej ženy,“ vysvetľuje Helena Bieliková, fertility konzultantka z webového portálu www.otehotnenie.sk, zameraného na neinvazívnu liečbu neplodnosti a problémy s otehotnením. „Isté však je, že plodnosť ženy je najvyššia medzi dvadsiatym a dvadsiatym piatym rokom života. Odkladanie tehotenstva na neskôr a ignorovanie potrieb a príznakov tela zvyšuje riziko neskorších komplikácií s plodnosťou.“
Každá žena je však iná, a preto aj otehotnenie je veľmi individuálne. Niekto otehotnie bez problémov hneď na prvý pokus, iným zasa potrvá niekoľko mesiacov alebo aj rokov, kým nájdu tú správnu cestu k bábätku. Všeobecne by ste však mali počítať s tým, že obdobie tehotenstva, pôrod aj starostlivosť o bábätko sú fyzicky i psychicky náročné. Preto nezanedbávajte starostlivosť o seba, doprajte si dostatok oddychu, vyhýbajte sa stresu, nastoľte rovnováhu medzi štúdiom či prácou a aktivitami, ktoré vám prinášajú radosť. Počúvajte potreby svojho tela a snažte sa im vyhovieť.

Vyšetrenie plodnosti
Zdravá žena s bezproblémovým menštruačným cyklom, ktorá pravidelne absolvuje preventívne gynekologické prehliadky, nemusí začínať snaženie o otehotnenie žiadnym špeciálnym vyšetrením. Ak však máte pocit, že by otehotnenie mohlo byť komplikované, máte nepravidelný menštruačný cyklus alebo iné chronické zdravotné problémy, určite nezaškodí plánovanie tehotenstva prekonzultovať so svojím lekárom a urobiť ešte pred začatím snaženia o otehotnenie aspoň základné vyšetrenia plodnosti ako folikulometriu - kontrola, či vajíčka dozrievajú, výška sliznice maternice, prípadne aj hormonálny profil.

Civilizačné neduhy
Nielen narastajúci vek u žien znižuje šance na otehotnenie. Poobzerajte sa okolo seba a popremýšľajte, v akom kolobehu žijete. Hektické životné tempo, stres, dopovanie sa kofeínom, nezdravé stravovanie, zanedbávanie pravidelného pohybu môžu mať takisto vplyv na otehotnenie. Ak majú potencionálni rodičia túžiaci po bábätku nechránený styk jeden rok, no zatiaľ žena neotehotnela, je čas, obrátiť sa na odborníkov.
„Ženám, ktoré plánujú otehotnieť, odporúčam aspoň tri mesiace pred otehotnením obmedzovať konzumáciu akýchkoľvek liekov, prípadné menšie ochorenia preliečiť prírodnými prostriedkami. Prípravky, ktoré neprirodzene ovplyvňujú hladinu hormónov, ako hormonálna antikoncepcia, je lepšie vysadiť šesť až dvanásť mesiacov pred plánovaným otehotnením, aby malo telo dosť času obnoviť zdravú hormonálnu reguláciu, ale aj doplniť vitamíny a minerály, ktoré sa pri užívaní liekov môžu spotrebovať vo zvýšenej miere,“ radí Helena Bieliková.
Ak patríte k ženám, ktoré dlhodobo užívajú lieky na rôzne civilizačné ochorenia, mali by ste zvážiť možnosť vysadenia liekov a preliečenia sa prírodnými prostriedkami. Väčšinu chronických zdravotných problémov, ku ktorým ste sa dopracovali postupne v priebehu života - čiže nie sú vrodené, je možné zvládnuť kombináciou úpravy stravy, cvičenia, mentálnej hygieny, či prípadne pomocou výživových doplnkov.

Zdravá strava verzus trendy
Samotnú kapitolu tvorí stravovanie, na ktoré by ste si mali dať pozor. „Neodporúčam slepo nasledovať neprirodzené jednostranné trendy vo výžive, radšej sa snažte o prirodzenosť a vyváženosť. Konzumujte plnohodnotnú výživnú stravu pripravenú z kvalitných surovín, aby ste mali dostatok živín pre seba aj bábätko,“ radí fertility konzultantka. Oblúkom sa teda vyhnite stánkom s rýchlym občerstvením, vyvarujte sa konzumácie jedál pripravených z polotovarov, a tiež sa vyhýbajte potravinám s obsahom neprirodzených prísad ako konzervanty, farbivá či umelé sladidlá. V záujme optimálnej funkcie imunity a vstrebávania živín je dobré myslieť aj na zdravú črevnú mikroflóru. Tú narúša nadmerná konzumácia cukru, alkoholu, bielej múky, ale aj nadmerná konzumácia mäsa pri nedostatočnom príjme zeleniny - na každý diel mäsa by sme mali zjesť dva až tri diely zeleniny. Vyváženú mikroflóru a imunitu tak môžete podporiť aj pravidelnou konzumáciou jedál s probiotickými kultúrami ako fermentovaná zelenina, kefír a miso - fermentovaná pasta zo sóje, jačmeňa alebo ryže.
Plodnosť ďalej môžete zlepšiť primeraným pohybom, dostatočným spánkom, a tiež aj odpočinkom. Ženy, ktoré sú vystavené nadmernej psychickej záťaži, by mali nájsť spôsob, akým zmiernia negatívne účinky stresu. Pomáha napríklad pohyb v prírode, dýchacie cvičenia, ale aj niektoré bylinky či výživové doplnky na prírodnej báze.

Viete čo jete?
V dnešnej dobe zoženieme v obchodoch už naozaj čokoľvek, a tak máme na výber neskutočné množstvo potravín, ktoré vieme svojmu telu dožičiť. Avšak nie je všetko také ružové, ako sa zdá. „Pokiaľ žena aspoň tri mesiace pred otehotnením dodržiava zásady vyváženého stravovania, konzumuje dostatok zdravých tukov, bielkovín, zeleniny, a teda má dostatok potravín bohatých na živiny, a netrpí poruchami trávenia či vstrebávania, doplnky výživy by nemali byť potrebné. Taká je teória, v praxi to však býva zložitejšie,“ objasňuje Helena Bieliková. Hlavnou príčinou je to, že dnešné potraviny už v základných surovinách obsahujú menej niektorých živín ako pred päťdesiatimi rokmi, a hoci sa mnoho lokálnych pestovateľov snaží vyhýbať pesticídom a chemickým látkam, nemusíme ani pri najlepšej snahe vyťažiť zo surovín dostatok niektorých minerálov. „Preto považujem za bezpečnejšie aspoň niektoré živiny dopĺňať formou funkčných potravín alebo výživových doplnkov na podporu tehotnosti na prirodzenej báze,“ dopĺňa fertility konzultantka. Medzi osvedčené produkty na podporu plodnosti a doplnenie živín sú napríklad šťava zo zeleného jačmeňa, prášok Maca, morské riasy, panenský kokosový olej alebo olej z tresčej pečene.



- - Inzercia - -