Dnes je utorok, 21.máj 2019, meniny má: Zina
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

PSYCHOHYGIENA: Opustite bludný kruh

január 10, 2019 - 07:01
Vstupovať znova a znova do tej istej rieky a dúfať, že sa tentoraz nezamočíte, je ako čakať na vlak v letiskovej hale. Zbytočné. Naučte sa identifikovať zdroj opakujúcich sa problémov vo vašom živote a rázne s nimi skoncujte.

Niektorí ľudia v živote neustále opakujú reakcie, ktoré im škodia. Životy iných sa zas zdajú postihnuté neľútostným osudom. Pri bližšom skúmaní však zistíme, že si tento osud na seba privolali sami,“ napísal psychiater Sigmund Freud vo svojom diele Nové úvodné lekcie k psychoanalýze. Psychiatri a psychológovia sa zhodujú, že akýkoľvek zlý zvyk sa dá prelomiť a nahradiť dobrým. Aj nesústredenosť, hryzenie nechtov či odkladanie povinností. Odhalenie a odstránenie toxických schém správania a zvykov, ktoré nám bránia v partnerskom šťastní, kariérnom postupe či životnej spokojnosti, však možno dosiahnuť len cielenou prácou s našou psychikou.

KÚPTE SI GUMIČKU

Metódu nahrádzania negatívnych zvykov pozitívnymi popísal a prakticky vysvetlil psychológ Bernard J. Luskin. Jeho teóriu možno vysvetliť na odstraňovaní zvyku hrýzť si nechty. Základom je skutočne túžiť po odstránení zlozvyku a jasne si zadefinovať, v čom tento zlozvyk negatívne ovplyvňuje náš život. Následne sa snažte presne určiť, kedy ste so zlozvykom začali. Podľa lekárskej štúdie z roku 2011 si až jedna štvrtina všetkých detí hryzie nechty. Spomeňte si, či ste si aj vy vytvorili tento zlozvyk v detstve alebo v inom období života. Uvažujte nad okolnosťami, pri ktorých sa objavuje. Môže to byť pracovný stres či pocit ohrozenia. Snažte sa tieto pocity eliminovať, napríklad osvojením si jednoduchých antistresových dychových cvičení. Následne si zvoľte nový, pozitívny zvyk, ktorým cielene nahradíte ten starý. Pri hryzení nechtov môže ísť napríklad o spojenie rúk a prepletenie prstov. Alebo využite vizuálnu pomôcku. Noste na zápästí gumičku, s ktorou sa budete namiesto hryzenia nechtov hrať. Pri pohľade na ňu sa vám zároveň vybaví vaša snaha zbaviť sa zlozvyku.

VYSTÚPTE Z KOLOTOČA MASOCHISTICKÝCH VZŤAHOV

Dosiahnutiu šťastia a spokojnosti nám často väčšmi ako zlozvyky bránia negatívne, toxické vzťahy. Prečo si deti alkoholikov často v dospelosti budujú partnerské vzťahy s ďalšími dysfunkčnými alkoholikmi? A prečo sa iní neustále snažia o priazeň nedostupných a narcistických ľudí? Aj odpovede na tieto otázky priniesol psychiater Sigmund Freud vo svojej teórii Nutkavé opakovanie (Repetition compulsion). Je založená na tom, že ľudia majú podvedomú snahu celý život naprávať vzťahy so svojimi rodičmi, najmä s rodičmi opačného pohlavia. Znamená to, že dievča, ktoré celé detstvo túžilo po otcovom uznaní a ten mu ho nikdy nedal pocítiť, budú v dospelosti podvedome priťahovať podobné nedostupné typy mužov. Svojich partnerov sa bude snažiť znova a znova presvedčiť o tom, že je dosť dobrá a zaslúži si uznanie. Chladné či narcistické typy jej však nikdy nebudú schopné lásku ani priazeň opätovať. Riešením je podľa Freuda jasné uvedomenie si problémov, ktoré máme vo vzťahoch k rodičom. A snaha pochopiť, že ich nemôžeme premietať do svojich nových vzťahov a snažiť sa zmeniť minulosť.


AKO ZVLÁDNUŤ ALEBO UKONČIŤ TOXICKÝ VZŤAH

VYJADRITE SVOJE POCITY

Porozprávajte sa so svojím partnerom, kolegom alebo priateľom o tom, čo vás na jeho správaní trápi, ako vás negatívne ovplyvňuje a zraňuje. Ak máte pocit, že by ste sa nedokázali jasne vyjadriť alebo by mohlo pri rozhovore dôjsť k prílišnému emocionálnemu vypätiu, napíšte partnerovi list, v ktorom popíšete svoje pocity.

ROZHODNITE SA PODĽA REAKCIE

Ak váš partner zareagoval na vyjadrenie vašich pocitov vytváraním výhovoriek, obviňovaním vás, krikom či výrazne defenzívnym správaním, mali by ste vážne uvažovať o ukončení vzťahu. Ak vaše slová akceptuje, ponúka ospravedlnenie alebo participuje na vyriešení problému, záleží mu na vás a hľadanie riešenia má zmysel.

NEVRACAJTE SA

Ak ste sa rozhodli opustiť vzťah, v ktorom ste boli nespokojní, utláčaní, obmedzovaní alebo nešťastní, nevracajte sa späť. Obklopte sa ľuďmi, ktorí vás majú radi a snažte sa čo najviac venovať veciam, ktoré vás robia šťastnými. Ak ste rozhodnutie ukončiť vzťah urobili po zrelej úvahe a po dlhom rozmýšľaní, nemáte ho prečo zrazu meniť. Ani preto, že vám osoba chýba. Takéto pocity sú normálne. Kľúčom k úspechu je stanoviť si mantinely, urobiť maximum a odísť, ak vám vzťah akýmkoľvek spôsobom ubližuje.

- - Inzercia - -