Dnes je štvrtok, 18.október 2018, meniny má: Lukáš
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Syndróm prázdneho hniezda

marec 02, 2015 - 23:33
Ešte si pamätáte, ako sa vaše deti učili chodiť, rozprávať, písať a bicyklovať? Ako ste ich vzali na zápis do školy a plakali na ich stužkovej? A potom vám jedného dňa oznámia, že sa chcú od vás odsťahovať. Ako sa s tým vyrovnať?
Život po odchode detí
 
Syndróm prázdneho hniezda by sme mohli označiť aj ako životnú fázu, ktorá nastáva po odchode posledného dieťaťa z domu. Či už dieťa odchádza na vzdialenú vysokú školu, alebo sa odsťahuje natrvalo, je to veľký zásah do vášho života aj partnerského vzťahu. Dvadsať rokov bola vašou prioritou starostlivosť o deti, ale teraz, keď dospeli a osamostatnili sa, musíte svoje priority predefinovať. Pokiaľ sa vám to nedarí a po ich odsťahovaní z domu pociťujete smútok, stratu, prípadne až depresiu, máte pocit, že vás deti zanedbávajú a vy neviete, čo si počať so svojím voľným časom, pravdepodobne zažívate syndróm prázdneho hniezda. Nemusíte sa však báť, nejde o klinickú diagnózu. 
 
 
Treba si len zvyknúť
 
Áno, po celý čas ste sa snažili vášho potomka aktívne podporovať a cielene vychovávať k nezávislosti, ale keď je odrazu dom prázdny, do duše vám vstúpi smútok a množstvo otázok. Ako vyplniť to ,,prázdno“? Najhoršie toto obdobie, samozrejme, znášajú rodičia, ktorí sú na svoje deti extrémne naviazaní, alebo rodič, ktorý žije bez partnera, a po odchode dieťaťa z domu ostáva úplne sám. Možno je to aj váš prípad a odrazu nepríjemne tušíte, že už nie ste súčasťou života vášho dieťaťa, máte strach o jeho bezpečnosť alebo o to, či sa bude schopné postarať samo o seba. Pokiaľ máte len jedno dieťa (alebo aj viac, ale na poslednom odchádzajúcom vyslovene lipnete), bude chvíľu trvať, kým si na prázdne hniezdo zvyknete. 
 
 
 
7 rád, ako to prežiť
 
Možno vaše deti ešte nie sú dostatočne veľké na to, aby ste sa zaoberali ich odchodom z domu, ale v rámci prevencie vám ponúkame zopár rád, ako si aspoň trochu uľahčiť obdobie po ich odchode a vyťažiť z neho čo najviac. 
 
1. Pripravte sa na odchod dieťaťa.
Pokiaľ už vopred viete, že sa vaše dieťa onedlho odsťahuje, uistite sa, že sa bude vedieť o seba postarať. Naučte ho obsluhovať práčku, sporák, vysávač, pošlite ho párkrát na poštu alebo nakúpiť. Keď budete mať istotu, že vaše dieťa dokáže fungovať samostatne, úzkosť bude omnoho menšia. Ak však dieťa oznámi odchod z domu nečakane, ponúknite mu, že mu v prípade núdze pomôžete. Nebudete sa tak musieť báť o to, kam si nosí váš syn vyprať šaty, môžete si byť istí, že ich prinesie domov. 
 
 
2. Naštudujte si problematiku týkajúcu sa syndrómu prázdneho hniezda. Pokiaľ budete schopní rozpoznať príznaky, budete schopní lepšie s ním aj bojovať. Mali by ste vedieť, že sa prejavuje hlavne u žien a viaže sa aj na iné dôležité životné zmeny, napr. na nástup menopauzy, dlhodobej choroby alebo odchod do dôchodku. Najmä si uvedomte, že je úplne normálne, ak sa cítite smutní a trochu si aj poplačete, predsa len je to veľká zmena. Problém nastáva až vtedy, keď sa tieto pocity začnú vymykať spod kontroly a vy nadobudnete pocit, že váš život je po odchode detí úplne bezcenný. Nie ste schopní prestať plakať, nedokážete ďalej pokračovať vo svojom živote, vídať priateľov alebo robiť veci, ktoré ste doteraz bežne vykonávali. Podľa psychológov trvá prechod od „plačlivého“ obdobia k emocionálnej vyrovnanosti okolo 18 mesiacov až dva roky. Takže je úplne v poriadku dopriať si trochu času na smútenie, spracovanie pocitov osamelosti a opustenosti, potom však už treba žiť ďalej.
 
3. Prijmite pomoc.
Ak máte s partnerom dobrý vzťah, podeľte sa s ním o to, čo prežívate. Pokiaľ sa vám však zdá, že vaše pocity prekračujú hranicu normálnosti, trpíte depresiami, často plačete a cítite sa bezcenne aj po dlhšom čase, mali by ste zvážiť návštevu psychológa. 
 
4. Sústreďte sa na seba.
Približne dvadsať rokov ste sa zaoberali potrebami vašich detí. Po ich odchode máte príležitosť trochu sa rozmaznávať a sústrediť sa konečne na to, čo potrebujete vy. Ak máte nejaké nenaplnené túžby (napr. naučiť sa tancovať, maľovať, plávať...) alebo ste dlhšiu dobu odkladali práce okolo domu, či už ide o vymaľovanie spálne, alebo rekonštrukciu kuchyne, tak práve teraz je vhodný čas. Cestujte, choďte do wellnessu alebo na masáž. 
 
 
5. Zapracujte na svojom milostnom živote.
Pokiaľ patríte medzi také páry, ktoré držali pokope len deti a po ich odchode máte problém spomenúť si, prečo ste ešte stále spolu, máte vhodnú príležitosť na tom zapracovať. Pohovorte si s manželom o vašom vzťahu čo najotvorenejšie a dohodnite sa, ktorým smerom by ste sa chceli obaja vo vzťahu uberať. 
 
6. Sústreďte sa na pozitíva toho, že sa vaše deti odsťahovali.
Samozrejme, že pociťujete smútok, že sa deti osamostatnili, ale určite to má aj svoje pozitíva. Konečne máte kúpeľňu len pre seba, nemusíte prať 4x do týždňa, nemusíte variť také veľké množstvá ako predtým, máte menšie účty za vodu a elektrinu a z ušetrených peňazí môžete ísť na vytúženú dovolenku. Alebo si môžete z detskej izby konečne urobiť pracovňu či fitko.
 
 
7. Kúpte si domáceho miláčika.
Niektoré ženy majú tendenciu starať sa o každého vo svojom okolí, a to po celý svoj život. Pre takéto matky je omnoho náročnejšie nechať deti odísť, lebo ich potreba starať sa o niekoho ostáva nenaplnená. Najvhodnejší spôsob, ako túto potrebu nasýtiť, je zaobstarať si maznáčika. Či už pôjde o psíka, mačičku, alebo rybičku, je len na vás.
 
Zdroj: RED - Zdravie rodiny
Foto: thinkstock
 

 

- - Inzercia - -